Tarneahel olgu peopesal koos, mitte kildudena laiali

Enamus ettevõtteid tegelevad ühel või teisel viisil tarnega ning seisavad küsimuse ees, kuidas luua tarneahel, mis oleks efektiivne, kiire, aga ka kliendisõbralik , soodne, turvaline jne. Hea tarneahela planeerimine eeldab tervikpildi nägemist. Paraku saabki just tervikpildi puudumine sageli komistuskiviks, valitseb andmete virvarr ning puudub oskus ja vahend andmete kokku toomiseks ning nende põhjal otsuste tegemiseks. Selle tulemusel kaotavad ettevõtted otseselt raha. Olen kokku puutunud ettevõtetega, kelle puhul on kehva tarneahela planeerimise tõttu nö tuulde loobitud lausa miljoneid eurosid. Kusjuures, raha raiskamine võib olla ettevõttele nähtamatu – harjumuspärased tegevused ja sellega seotud kulutused on vaikimisi omaks võetud, kuigi tegelikult saaks paremini.

port-3569986_1280

Andmed killustatud

Probleemiks on see, et andmed on lihtsalt eri osakondades laiali. Näiteks peetakse eraldi arvestust nii jae-, hulgi- kui e-poe müügi ning nende varude kohta, erinevad ärisuunad töötavad eraldi, mitte koos. Tellimused tehakse eraldi, ladude varusid hinnatakse eraldi jne. Samuti ei jälgita ühel pildil koos klientide kauba tellimusi ja tagastusi. Nii võib tunduda, et müük on hea, kuigi tagastuste tõttu võib tegelik pilt olla midagi muud.
Lisaks muudab terviku nägemise keerukaks see, et firmades on kasutusel erinevad programmid ning tarneahela juht ei saa neist kõigist infot kätte ega suuda eri infokildude vahel seoseid luua. Näiteks kasutavad erinevad kauplused erinevaid tarkvarasid ja kogu firma laoseise-müüke ühele pildile saada on väga aega nõudev. Või ladu ja müük on küll ühes tarkvaras, aga klientidele tarnete info hoopis Excelis ning kliendikohase toodete omahinna leidmine keeruline. Suurte ja erinevate andmehulkade analüüs ilma sobiva tööriistata on kõike muud kui lihtne.

Toome andmed ühele platsile kokku mängima

Kõik andmekillud saab tegelikult lihtsa vaevaga ühele platsile kokku tuua ning muuta kogu tarneahel läbipaistvaks ja kättesaadavaks. Selleks on tarvis sobivat platvormi, mis võtab andmed erinevatest kohtadest (raamatupidamisprogramm, laotarkvara, sihtkohad jne) kokku ning analüüsib neid ühtse tervikuna. Just nii saab hinnata, kui tõhus on üks tarneahel tegelikult. Näiteks saab hõlpsalt vastuse, kas ladu on kaupluste asukohti ning toodete müüki arvestades kõige õigemas kohas.

Ühtlasi võimaldab hea ja kasutajasõbralik platvorm nagu näiteks Qlik ka andmetega mängida s.t. proovida läbi erinevaid stsenaariume ning valida niimoodi välja kõige mõistlikum tarneahel. Qlik vastab küsimustele, kuidas saavutada kliendi jaoks kõige odavam omahind, milliseid transpordivahendeid valida, mis ajaks ja kui palju toorainet tellida jne. Sealjuures võimaldab Qlik infot kätte saada just kõige lihtsamini haarataval viisil – näiteks on võimalik kogu liikumisahelat, ladusid jmt jälgida kaardil, kaubakoguseid jmt aga lao pinna plaanilt.

Platvorm peaks haarama kogu tervikut – müüki, laoseisu, geograafilist kaarti, kokkuleppeid kliendiga, üldist turuseisu ja muutusi turul jne. Kuna kõik need komponendid on ise muutlikud, peab olema ka platvorm võimeline muutuma ning pidevalt uusi lahendusi pakkuma.

block-chain-3569791_1280

Trendikas on olla analüütiline ning leidlik

Lisaks võimalusele tuua kõik olulisemad andmed ühele analüütilisele pildile kokku, on oluline trend ka lahenduste nö reaalajas automaatne uuenemine. Inimeste roll tarneahelate loomisel on muutumas – vähem on käsitööd ning inimest asendavad sagedamini targad programmid ja masinad. Inimeste üheks keskseks rolliks selles süsteemis on just analüüs ja üha targemate otsuste tegemine, toetudes ärianalüüsi platvormile.

Kui varem kasutati enam lahendusi, mis andsid ülevaate hetkeolukorrast ja trendidest tarneahelas, siis uuemad analüüsi lahendused soovitavad tegevusi, mida Sa peaksid tegema, et soovitud eesmärgile jõuda.

Samuti on tarneahelate tulevikutrende vaadates olulised märksõnad loovus ja leidlikkus, mis omakorda toetavad tarneahelate tõhusamaks muutmist. Näiteks teevad mitmed ettevõtted pooltooted valmis mõnes kaugemas tehases ning transpordivad need kliendile võimalikult lähedale lattu. Lõppviimistlus antakse aga juba vastavalt kliendi soovile sama lao juures. Nii on tarneaeg lühem. Samuti tehakse üha enam ühishankeid teiste firmadega, et vähendada tarne kulutusi.
Minu soovitus on vaadata otsa oma ettevõtte tarneahelale tervikuna ning leida kõige mõistlikum lahendus. Võidab see, kel on nutikas tarneahel, mitte see, kes kõige rohkem tööd teeb.

Andrus Kaasik