Kuidas viia kohale halbu uudiseid ja otsuseid?

Juhtimisaruanded ei sisalda alati häid uudiseid. Mõnikord plaanid ei täitunud, kasum kahanes või mõni tegevussuund tuleks lõpetada. Kuidas esitada sõnumit, kui Juhtimislaualt vastab vastu tootmise langus 12%?

Ebamugavate otsuste kommunikeerimisel on sõnumist endast olulisem see, kuidas seda öeldakse. Siinkohal on hea kasutada struktureeritud sõnumeid, mis arvestab inimese mõtlemisviiside eripäradega, aitab vältida valesti mõistmist ja toetab otsustamist isegi siis, kui uudised on halvad.

1. Ära ilusta ega pehmenda sõnumit loo kontekst

Liiga ümbernurga jutt hajutab tähelepanu. Samas ei ole eesmärk šokeerida. Tuleb olla aus ja konkreetne, aga anda ka põhjus ja suund. Hästi esitatud halb uudis ei tekita kaitsepositsiooni, vaid käivitab analüüsi.

2. Toeta sõnumit selge loogikaga: What – Why – So what – Now what

Kui suudad halva tulemuse esitada selgelt selle loogika järgi, siis mõistab lugeja, et see ei ole lihtsalt probleem, vaid juhitav olukord.

Halb näide:

„Tulemused olid alla ootuste. Võib-olla suudame midagi muuta.”

Hea näide

„Müük jäi 12% alla plaani, kuna turuosa langes uute konkurentide tõttu. See vähendab aasta kasumit ca 180 tuhande euro võrra. Soovitame Q3 turunduseelarvet suunata ümber digikampaaniasse.“

3. Arvesta inimaju tüüpilise kallutatusega

Halbade uudiste esitamisel tasub arvestada psühholoogiast tuntud kognitiivseid kallutatusi, mis võivad takistada info mõistmist:

Kognitiivne kallutatusKuidas see väljendubMida teha?
Loss aversion (kaotuse vältimise soov)Kaotus mõjub psüühikale 2x tugevamalt kui sama suur võitRõhuta tegevusetuse hinda, mitte ainult kahju
Confirmation bias (maailmapildi kallutatus)Inimesed ignoreerivad infot, mis ei sobi nende eeldusegaKasuta andmeid ja võrdlusi, mis kõnetavad sihtrühma
Status quo bias (olemasoleva eelistamine)Inimesed eelistavad hoida kõike muutumatunaNäita tegevusetuse pikaajalisi tagajärgi
Framing effect (raamistuse efekt)Sama fakt mõjub erinevalt sõltuvalt esitlusviisistKasuta neutraalset ja loogilist esitust, mitte hirmutamist
Overconfidence (liigne enesekindlus)Otsustajad võivad arvata, et nad „juba teavad“Esita ootamatu fakt või võrdlus, mis tekitab uue vaate

Selle asemel et öelda „kasum langes“, ütle: „Ilma sekkumiseta jätkub langustrend ja aasta lõpus jääb EBIT 250 tuhat alla eelmise aasta taseme.“

4. Kujunda digitaalne töölaud nii, et sõnum jõuaks kohale

Qlik Sense töölaudade puhul on oluline:

  • Asetada sõnum üles ja nähtavale.
  • Ära koorma kasutajat liigselt detailidega – esita põhifaktid ja põhjused ühel ekraanil, vajadusel võimalusega näha detaile
  • Lisa kommentaarid otse visualisatsiooni juurde, mitte jalaosasse. QlikSense on selle jaoks eraldi funktsioon „Note“, mis võimladab kommentaare lisada graafikute juurde
  • Kasuta visuaalset eristust: toonid, ikoonid, tähistused, mis toetavad sõnumi mõistmist.

Hea visualiseerimine nõuab alati läbimõtlemist, kuidas sõnum kohale viia. Oluline on meeles pidada, et sõnum peaks vastatama küsimusele: „mis on selle andmestiku tähendus“ ning suunama tähelepanu tegevustele, mitte ainult tulemusele. Nii sünnibki andmetest arutelu ja läbi selle otsus, mida pole teinud mitte masin vaid ikka inimesed.

Loe ka seda lugu: https://juhtimisinfo.ee/2025/09/26/kuidas-oelda-mida-andmed-tegelikult-tahendavad/

Kui soovid õppida, kuidas andmeid õigesti ja mõjusalt esitada, võta ühendust: andres.kukke@helmes.com