Tarkade valikute tegemine nõuab teadmisi ja kogemusi – ilma nendeta on meie valikud vaid oletamine, kirjutas Qlik’i tootejuht Michael Anthony 30. Juunil oma blogipostituses „The Wise Fool“.
Tarkuse ja teadmiste vahel on olemas kindel seos. “Loll arvab, et ta on tark; kuid tark mees teab, et ta on loll“ – kirjutas Shakespeare oma näidendis „Nii nagu sulle meeldib“. Mida vähem keegi teab, seda enesekindlam ta kipub olema oma võimetes ning seda suurem on üleoleku illusioon. Selline on nn. kognitiivse kallutatuse ehk Dunning-Kruger’i efekt. Sa ei tea, mida sa ei tea, kuid mida rohkem õpid, seda enam sa mõistad kui vähe sa tegelikult tead võrreldes selle infohulgaga, mida kõike oleks veel võimalik õppida!
Tarkade valikute tegemine nõuab teadmisi ja kogemusi. Ilma kogemuste või väljapoolt tuleva informatsioonita oleks meie valikud vaid arvamismäng. Paradoksaalselt võivad muidugi ka kõik oletused olla nii õiged kui valed. See on omamoodi nagu Schrödinger kassi eksperiment – alles pärast sündmuse toimumist selgub, kas tegime õige valiku või mitte. Läbi isiklike kogemuste ja valikute peegelduste me (loodetavasti) oskame järgmisel korral teha juba paremaid otsuseid ja vähem vigu.
Äriotsuseid mõjutava kättesaadava informatsiooni hulk kasvab tohtu kiirusega. Pidevalt räägitakse ja kirjutatakse „suurtest andmehulkadest“ ehk nn. big data’st ja kuidas seda oma eeliseks ära kasutada. Kuid fakt on see, et mida rohkem infot, seda enam valikuid otsusteks ja väga raske on otsustada, kust alustada!
Ärianalüüsi (ingl. k. Business Intelligence ehk BI) tarkvara on vahend, mis aitab teil hallata teatud osa sellest teabest ja tõhusamalt jälgida oma andmeid võimaldamaks teha targemaid otsuseid. BI tööriistad kergendavad analüüsikoormat ja aitavad leida kasulikku teavet ettevõtte kohta väiksema vaevaga, kui vanal „käsitsi“ meetodil.
Läbi järjepideva mõõtmise ja monitooringu muutuvad ka „ähvardavad“ big data andmehulgad hallatavaks, mis muudab otsustamise lihtsamaks ja usaldusväärsemaks. Usalda oma kogemusi ja kasuta tänapäevaseid visualiseerimise ja analüüsi tööriistu, et olla oma äris pigem tark narr kui …